A program módszertanának fejlesztése

Együttműködve az orvosokkal, nővérekkel folyamatosan figyeltük, mi a legoptimálisabb a babák és a szülők számára, így ma egy olyan módszer van a kezünkben, mely képes a különböző állapotú és korú koraszülöttek, újszülöttek gyógyításában differenciált módon segíteni. A zene egy fajta gyógyszert így figyelni kell a személyes igényekre: a hangmagasság, a tempó és a dalválasztás is minden kicsi gyermek esetében más és más. Akár a 24. hétre született gyermeknek is énekelhetünk rendkívüli óvatossággal és figyelemmel, mindenre kiterjedő koncentrációval segítve a szülőt abban, hogy a csukott inkubátor mellett képes legyen kapcsolódni gyermekéhez.

A programban alkalmazott módszerek

A programban résztvevő pedagógusok (óvónők, tanítók, tanárok, gyógypedagógusok, énektanárok, zene terapeuták) a magyarországi köznevelési hagyományoknak megfelelő dal anyaggal és irodalmi szövegekkel , néphagyományból merített mondókákkal ismertetik meg a szülőket, természetesen rugalmasan alkalmazkodva a családok személyes igényeihez, sokszor olyan dalokat is énekelve, melyeket a család kér. A szükséges perinatális pszichológiai ismereteket az integrált szülő-csecsemő konzultáció (Prof. Hédervári Heller Éva - Dr. Németh Tünde) anyagából merítjük. Programunkat az andragógia és a szervezetfejlesztés alapvetései is formálták, eredményeinkhez ezek az ismereteket is hozzájárulnak.

Szakembereink tiszta énekhanggal rendelkeznek, egyszerű gitárkíséretre képesek. Belső képzésen vesznek részt, kötelező hospitáló alkalmakat és elméleti módszertani tanfolyamot végeznek el a perinatális pszichológia, a veszteség-gyász és kötődéselmélet alapvető témáit megismerve.

A program hatása

Alkalmaink során a zenével és az énekléssel találunk utat a szülő felé. Az ismerős dajkáló dallamok és ritmusok segítenek az érzelmeket felszínre hozni, mely egyrészt segíti a krízishelyzet feldolgozását, másrészt ezekben a különleges percekben a szülő maga is átélheti, hogy aktív jelenlétével, az énekléssel, mondókázással, finom érintéssel támogathatja gyermekét a gyógyulásban

Ezek az élmények az édesanyáknak és édesapáknak segíthetnek abban, hogy kompetens szülőknek érezhessék magukat a váratlan krízishelyzet ellenére. A találkozások tehát egyszerre hatnak kedvezően közvetlenül a beteg gyermekre, a szülők lelki állapotára és kínálnak eszközöket számukra, támogatják a bennük lévő szülői kompetenciák felszínre hozása. A bölcsődalok, gyermekdalok az édesanyában, édesapákban a saját gyermekkoruk énekes-játékos emlékeit idézik fel még akkor is, ha csak hallgatják a dalokat.

A program hatása a kórházi dolgozókra  

A PIC osztályokon dolgozó egészségügyi szakszemélyzetre munkánk egyaránt és hasonlóképp hat, bár ők nem, vagy (még) ritkán vesznek részt az éneklésben. Az énekes alkalmak szemlélésével, megfigyelésével ugyanúgy aktiválódnak bennük az énekes emlékek, s más minőségben kapcsolódnak egy-egy szituációban az anya gyermek illetve anya apa gyermek egységekhez. A szakemberek határtartását is segíti az énekes helyzet, hiszen eszközt kínál az érzelem átélésére, miközben világos határokat szab: az éneknek pontosan meghatározott dallama, ritmusa és időtartama van. Tudjuk, hogy hány versszak, meghatározható, bejósolható számunkra a megvalósulás, emiatt biztonságot ad. Eldönthetik, hogy csak egy versszak erejéig maradnak a szemlélésben, hallgatásban (kb. 20-30 mp) vagy több dalt is meghallgatnak. Akármennyire rövid ideig is tartott a megfigyelés, mindig megérintődnek az énekes (sokszor gyermekkori) emlékek, így módszerünk a szakembereket az önmaguk által megválasztott tempóban és mélységben érzékenyíti.

„Az ének a legszebben kimondott, belülről fakadó szó, a legemelkedettebben formált lelki szépség. Ha énekelsz, nemcsak a hangodat formálod, hanem a lelkedet is, és azét is, aki hallgatja.”
— (Marosi Julianna népdalénekes, Van egy forrás titok alatt c. könyve)